Zvažujete nákup multiznačkové diagnostiky? Znáte top 10 nejlepších multiznačkových řešení na našem trhu? Nevíte na co se při výběru máte zaměřit? Nevíte, jaké otázky byste měli položit dodavateli? Pokud si nejste jisti odpověďmi na tyto otázky, pak jsem napsal tento článek přímo pro Vás 🙂
Multi-značková diagnostika je diagnostický systém, který je schopen navazovat komunikaci s řídicími jednotkami bez ohledu na značku vozidla a jeho typ. Problematika multi-značkových řešení je velmi složitá. Nezasvěcený zájemce o její nákup předpokládá, že jejím zakoupením vyřeší diagnostiku všech vozidel jednou provždy. Opak je bohužel pravdou. Neexistuje multi-značkový diagnostický nástroj, který by pokryl kompletní vozový park a navíc by v plné míře disponoval pokročilými funkcemi, jako je např. programování a kódování řídicích jednotek.
Při výběru je důležité se dobře informovat nejen po kvalitě samotného produktu, ale i jeho historii a technické podpoře. Neméně důležité je informovat se i na pověst prodejce. Ze zkušeností našich zákazníků mohu konstatovat, že se vyplatí sáhnout po osvědčeném řešení od známého výrobce, než podlehnout lákavé akci nabízející převratnou novinku na trhu.
Cílem mého článku není hodnotit multi-značkové diagnostiky na našem trhu, ale upozornit, na co se při výběru zaměřit, na co si dát pozor a čemu se raději vyhnout. Zvolte si priority, pátrejte po vlastnostech produktu mimo argumentace prodejců a pokládejte si otázky, které jsem pro vás připravil. Lepší je dvakrát měřit, než vlastnit zařízení za spoustu peněz, které bude ležet v šuplíku.
Než zakoupíme multi-značkovou diagnostiku položme si tyto otázky…
Budou pro mne ekonomicky výhodné placené aktualizace?
Ne každý nezávislý servis si může dovolit, zahrnout do svých ročních nákladů (ne)povinné poplatky za aktualizace software, myšleno v českých a slovenských podmínkách. Výše poplatků za novelizace multi-značkových diagnostik se průměrně pohybuje v rozmezí od 10 do 35 tis. Kč bez DPH za rok. Pokud je součástí ročního předplatného i přístup k technickým datům, můžeme hovořit o výhodě. Vyžadujte proto od prodejce podrobnou nabídku v rámci rozúčtování jednotlivých poplatků za updaty.
Jsou pravidelné aktualizace povinné?
Politika některých výrobců multi-značkových diagnostik je taková, že pokud autoservis nezaplatí roční poplatek, systém se zablokuje pro další použití. Jedná se například o diagnostické systémy Bosch. Někteří výrobci účtují „pokuty“ při vynechání aktualizací, někteří vůbec nic a jdou naproti uživatelům v podobě akčních nabídek např. Delphi. V akci je možné koupit aktualizaci diagnostického programu za cca 6000 Kč bez DPH. Běžný menší servis, kterému aktualizace SW vyhovuje jednou za dva až tři roky je s touto cenovou politikou velmi spokojený.
Je součástí diagnostického programu a aktualizací i přístup k technickým informacím?
V ceně aktualizací často bývají zahrnuty i updaty informačního systému (technická data), pokud jej výrobce multi-značky nabízí. Pokud ano, je to velké plus, protože s diagnostickým softwarem získáváte i přístup k elektrickým schématům a technickým datům vozidel bez kterých se zkrátka neobejdete. Informační systémy se dají pořídit i od „nezávislých“ dodavatelů, jako jsou např. Autodata, Haynes Pro Workshop Data (Vivid), Tolerance Data apod., které jsou konec konců do některých univerzálek implementovány také. Ceny ročních novelizací se u těchto IS pohybují okolo 15 tis. Kč bez DPH. Trendem současnosti je úplná integrace informačního systému do ovládacího programu diagnostiky. Většina kvalitních multiznaček přístup k datům nabízí. Nezanedbejte před nákupem podrobnou prohlídku informačního systému, protože Vám nemusí vyhovovat nejen rozložení programu, ale např. i čitelnost schémat. Problematice přístupu k informacím se věnuji v samostatném článku o informačních systémech.
Jak je pro mne důležitá pořizovací cena?
Nákupem vše začíná a cena je první překážkou, kterou musíte při výběru multi-značkové diagnostiky překonat. V této souvislosti je dobré se prodejce zeptat, jak dlouho je konkrétní diagnostická hlava (hardware) na trhu. Při vývoji komunikačního hardwaru se musejí vývojáři mnohem častěji přizpůsobovat změnám v komunikačních odlišnostech napříč „celosvětovým“ vozovým parkem. Tím trpí samozřejmě samotný komunikační interface a stává se, že se jednou za čas musí vyměnit, tzn. koupit nový. Diagnostický interface časem zkrátka zastará. Problém je, když si jej zrovna koupíte ve výprodeji. Pro koncového zákazníka znamená výměna hardware ve většině případů znovu-zaplacení celé vstupní investice.
Jaká je konektivita a rozšiřitelnost komunikačního hardware?
Je vhodné se zeptat i na samotnou konektivitu diagnostického interface. Konektivitou můžeme rozumět např. rozšíření o komunikační standard Pass Thru, propojení na paralelní diagnostiku – osciloskop, emisní přístroj apod. Je to pro nás důležité? Integrovaný osciloskop je velkou výhodou, neboť pokryjete za jednu cenu dva nástroje. Zaměřte se však na ovládací program a parametry osciloskopu. Integrované osciloskopy bývají v multi-značkách spíše smutnými příběhy. V případě, že plánujete větší diagnostické pracoviště s měřením emisí, popřípadě instalaci diagnostické linky, pak se výběr multi-značkového systému podstatně zúží.
Je pro mne důležitá kompatibilita se staršími vozidly?
Z hlediska zpětné kompatibility se staršími vozidly se stále častěji setkávám s problémem zásadní odlišnosti vozového parku na východním a západním trhu. Kulturně sice náležíme k západu, ale ekonomicky rozhodně ne. Trendem západní Evropy je kupovat nová auta a tomu se přizpůsobují i výrobci diagnostik ať už značkových, multi-značkových nebo dokonce i OEM. Pokud vám tedy záleží na diagnostice starších vozidel, neočekávejte od nových komunikačních interfaců přílišnou kompatibilitu se staršími vozy. Vedle horší kompatibility je běžnou praxí, že příslušenství v podobě diagnostických adaptérů a rozšiřujících komunikačních modulů je velmi drahé.
Tip na diagnostiku starších vozidel
Pokud potřebujete řešit diagnostiku starších vozidel, raději se poohlédněte na Ebay po starší dobové diagnostice. Vynikajícím multi-značkových systémem pro diagnostiku starších vozidel 90-tých let (i novějších až k EOBD) je Sykes Pickavant ACR4. Jedná se o ruční přístroj, do kterého se vkládají kazety pro konkrétní značky. Součástí příslušenství je nespočet redukcí pro komunikaci se staršími vozidly, které nebyly vybaveny standardní OBDII zásuvkou CARB. Na češtinu a „blbu-vzdorné“ ovládání u tohoto přístroje však zapomeňte.
Diagnostika je schopna načíst a mazat paměti závad řídicích jednotek motorů, panely přístrojů apod., spouštět testy komponent, testy akčních členů, interpretovat blikací kódy, číst identifikace, provádět základní diagnostiku EOBD. Funkce jsou závislé na typu vozidlového systému a použitého tzv. Podu (kazetky).
Je pro mne důležitá česká lokalizace?
Angličtina je nejen světovým jazykem, ale i jazykem automobilové diagnostiky. Řečeno slovy Járy Cimrmana: „Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.“. Kdo tento fakt přijme a je ochoten se naučit alespoň jejím základům, ušetří si mnoho starostí a ještě více peněz. Pokud se přes angličtinu nepřenesete, pak se výběr diagnostiky velmi zužuje. Né všechny diagnostiky disponují dobrým překladem a na tom záleží. Na úrovni překladu. Lepší žádný, než špatný. K čemu je diagnostika, která z důvodu špatného překladu uvede uživatele v omyl? Ptejte se, hledejte, testujte a učte se. Neúplná nebo špatná lokalizace ovládacího programu do českého jazyka bývá častým problémem nejen multi-značkových diagnostik.
Jsou pro mne důležitá školení a poprodejní technická podpora?
Dobrý prodejce musí znát své produkty dokonale. Zřídka kdy se setkáte s prodejcem a školitelem v jedné osobě. Zkrátka všichni nemůžeme dělat všechno. Navíc, když se řekne v České republice školitel, neznamená to nutně expert. Ptejte se, jací experti a školitelé stojí za produktem o který máte zájem. Jak a kde probíhají školení. Ptejte se kde a kým budete školeni. Odborná školení často zajišťují školicí střediska, protože některé systémy vyžadují opravdu intenzivní a kontinuální školení. Bez dobrého školitele nebo kvalitní technické podpory se v takových případech nelze obejít. Dobré školení by se nemělo skládat pouze z teoretické části – zaučení do obsluhy programu v teple učebny, ale i z praktické části, zaměřené na konkrétní případy. Dnes se nabízí velmi mnoho jednodenních školení na velmi nízké úrovni.
Nákupem komunikace s dodavatelem diagnostiky nekončí, ale začíná. Bohužel, pro řadu „přeprodejců“ zejména čínské diagnostiky s cracklým softwarem, bývá prodej většinou jediným „fundovaným“ kontaktem se zákazníkem. Není výjimkou, že takový „šmelinář“ není schopen poprodejní technické podpory. Takový prodejce zkrátka prodává diagnostiku jako rohlíky na krámě a současně páchá softwarovou kriminalitu. S technickou podporou úzce souvisí i záruční a pozáruční servis. Pokud není dodavatel schopen zaručit a prokázat vazby na výrobce v rámci záručních a pozáručních oprav, popřípadě nemá vlastního reklamačního technika, nebo outsourcing servisních služeb, případná reklamace nebo oprava je spíše pohádkou z říše snů a fantazie.
Spokojím se s licencí pouze pro jedno PC?
Jedním z největších problémů multi-značkových diagnostik je licence vázaná na jeden počítač (pokud se nejedná o handheld). V momentě, kdy PC jak se říká „lehne“, je rázem mechanik bez diagnostiky. Musí provést reaktivaci licence. Ne každý výrobce nabízí zautomatizovaný způsob, či aktivaci po telefonu, popřípadě na počkání. V některých případech se čeká několik dnů. Zeptejte se prodejce, jak to je s reaktivacemi licencí.
Vůbec nejhorší situace nastává, pokud je diagnostická dílna vybavena pouze jedním PC. Kvalita PC je druhým navazujícím problémem a slabou stránkou menších nezávislých servisů. Málokdo je ochoten investovat do odolných notebooků typu Panasonic CF-19 apod. Pro instalaci multi-značkové diagnostiky jednoznačně doporučuji samostatné PC a sofistikovanější systém záloh.
Jaké automobily nejčastěji diagnostikuji?
Podstatnou část vozového parku ČR tvoří vozidla koncernů VAG (Volkswagen, Audi, Seat, Škoda), FoMoCo (Ford, Mazda), Fiat atp. Drtivá většina majitelů jakékoliv multi-značkové diagnostiky, vlastní jako doplněk i značkovou diagnostiku VCDS (VAG-COM) nebo FCOM (Ford, Mazda). Proč? Protože „speciálka“ toho zkrátka udělá víc. Program VCDS navíc obsahuje rozšířený modul pro diagnostiku vozidel vyhovujícím normě EOBD, stejně jako všechna multi-značková řešení.
Není výhodnější kupovat diagnostiku postupně pro každou značku?
Nejdůležitějším rozhodovacím faktorem, u malého nezávislého servisu či garážové dílny, je pořizovací cena. Není se čemu divit. Ceny multi-značkových diagnostik sotva kdy klesnou pod cenu 50 tis. Kč bez DPH a náklady na udržovací poplatky jednoho multi-značkového řešení často přesahují i 15 tis. Kč bez DPH ročně. Pro menší dílnu jsou tyto náklady vedle jiných, mnohdy neméně důležitých, velmi nepříznivé. Garážové dílny proto volí raději značkové diagnostiky, nabízející přijatelnou cenu, lepší kompatibilitu, diagnostiky schopnost, uspokojivou podporu a v mnoha případech především nulové náklady na aktualizace programu. Nutno dodat, že leckdy je vstupní cena multi-značkové diagnostiky v řádech desítek tisíc korun pro řadu nezávislých servisů, zejména z méně prosperujících regionů ČR a SK, naprosto nerentabilní a v podstatě nevratnou investicí.
Výhody a nevýhody pořízení multi-značkové diagnostiky
Výhody
- Kompatibilita s vozidly bez ohledu na značku
- Rozšiřitelnost o diagnostiku nákladních automobilů, zemědělské techniky, motocyklů apod.
- Lokalizace do českého jazyka
- Jeden interface – diagnostický kabel na všechno
- PassThru kompatibilní interface
- Integrovaný osciloskop a multimetr
- Měření emisí (v rámci jednoho výrobce)
- Integrovaný informační systém
- Technická podpora po telefonu a online
- Možnost praktických školení
- Kvalitní záruční a pozáruční servis
- Kvalitní a odzkoušený výrobek
- Certifikovaný výrobek, splňující evropské normy
- Reprezentativní produkt se zázemí silného výrobce
Nevýhody
- Vysoká pořizovací cena
- Vysoká cena za pravidelné roční aktualizace a obnovu licence (někdy povinná)
- Nekompatibilita s automobily
- Vysoké ceny za příslušenství
- Mnohdy náročná obsluha
- U některých výrobců nedokonalá lokalizace do českého jazyka
- Nebezpečí nákupu plagiátu
- Problémy s aktivacemi licence
- Problémy s implementací nových řídicích systémů
- Nekompatibilita se staršími vozidly
- Vysoké doplatky za výměny nového hardware
Suma sumárum nákup multi-značkové diagnostiky patří k těm složitějším rozhodnutím. Top argumentem pro nákup multi-značky je bezesporu jeden diagnostický kabel a program na „všechno“. Tento komfort je často vyvážen sporadickou podporou pokročilých diagnostických procedur, jako je např. kódování apod. a neschopností navazovat komunikaci s deklarovanými řídicími systémy. Žádná multi-značková diagnostika není dokonalá, ale každý nezávislý servis ji ve svém vybavení zkrátka potřebuje. Pokud zvolíte správné řešení ušetříte velmi mnoho času a získáte nezanedbatelnou konkurenční výhodu v podobě přístupu k aktuálním technickým informacím a datům.
Plagiáty multi-značkových diagnostik
Klony nebo čínské polo-plagiáty, prezentující se vlastním vývojem, zaplavily český trh. Tyto zdánlivě originální produkty jsou často výsledkem převlečených systémů Snap-On, Launch apod. Přímé plagiáty, např. Autocom, Atal nebo Delphi, jsou na první pohled „dokonalými“ kopiemi, protože soudruzi z ČLR dokáží design zkopírovat i jak se říká s „chlupama“.
Osazené součástky a komponenty komunikačního hardware jsou ale nevyhovující nebo dokonce chybí, protože se čínský výrobce snaží co nejvíce minimalizovat náklady na výrobu. Desky plošných spojů musí dělit do více kusů a osazuje náhražkami či dokonce klony součástek. Výsledkem je nestabilní komunikace, neschopnost nabudit jednotku apod. U nejméně kvalitních klonů se stává, že pouhým připojením k vozidlu dojde k zápisu nesmyslných DTC do paměti závad, řídících jednotek nejčastěji do ABS či IPC. Výmaz je pak nutné uskutečnit kvalitním přístrojem.
Jednou z nejvýživnějších nudlí na které čeští a slovenští prodejci klonů lákají své zákazníky a mudly, aby je mohli vtáhnout do své trestné činnosti je příslib, že konkrétní diagnostika je speciálně upravena pro kvalitnější komunikaci. Do jisté míry je to pravda, ale pokud opravdu dojde k úpravě hardware (často se jedná o podvod na podvod), pak se jedná o primitivní úpravy nebo výměny notoricky známých nefunkčních součástek. Návody na úpravy HW se dají dohledat na internetu.
Problematiku klonů rozeberu v miniseriálu Čínské plagiáty, výrobci a prodejci. Vede mne k tomu „naštvanost“ z neuvěřitelné drzosti při páchání rozsáhlé trestné činnosti prodejců klonů, eshopářů a různých pojízdných obchodníčků. Bohužel korunou všeho je absurdita veřejného vystupování některých prodejců klonů v odborných časopisech.
Osvědčená řešení se vyplatí
S výběrem multi-značkového systému se nevyplatí experimentovat. Multi-značkových systémů je na globálním i evropském trhu opravdu mnoho. Hledáte-li ve všech směrech spolehlivé řešení, je nutné být nekompromisní, nehledět na výši pořizovací ceny a hledat diagnostiku, která má na českém trhu silné zázemí. Na českém trhu jednoznačně dominuje Bosch, Atal, Autocom a Delphi. Novým a velmi silným konkurentem je špičková diagnostika od legendárního německého výrobce Gutmann Messtechnik, dnes již Hella-Gutmann Solutions nabízející vysokou úroveň překladu, perfektní kompatibilitu a technickou podporu budoucnosti. Bosch nabízí za nejvyšší cenu nejvyšší úroveň podpory, solidní kompatibilitu a konektivitu. Atal je vedle Bosche jedno z nejdéle prodávaných zařízení, čímž si na českém trhu vybudoval výborné zázemí. Autocom a Delphi vynikají příznivou cenou, jednoduchým ovládáním a dobrou úrovní českého překladu.
Delphi, Autocom, Würth WOW! a Atal jsou hodně rozšířené díky masivnímu prodeji plagiátů těchto zařízení. Neznám snad mechanika, který by nějakou tu Delphinu neměl v šuplíku. Velmi dobrá diagnostika je Launch, ale ta je převážně v anglickém jazyce. navíc se v ČR významně rozšiřuje prodej cracknutých licencí Launch, které neseriozní prodejci nabízejí s neoriginálním, byť značkovým hardware.
Pro inspiraci a představu o cenách uvádím tabulku TOP 10 výrobců, dle mého názoru nejlepších multi-značek, které jsou k dostání na českém trhu. Tabulku jsem doplnil o pár obrázků konkrétních zařízení.
________
Uvedené ceny jsou bez DPH 21% a jsou orientační, u různých distributorů se mohou lišit. Není-li uvedeno v popisu jinak, jsou licence a dodávky diagnostického zařízení v tabulce uváděny vč. HW (diagnostické hlavy a základního příslušenství), SW (aktuální verze), aktualizací na 12 měs., přístupu k technickým datům a to vše pro osobní vozidla (nikoliv trucky, trailery, busy, motocykly apod.).
Multi-značková diagnostika vs. univerzální diagnostika E-OBD
Dá se říci, že v podstatě každý ruční scanner za cca 2000 Kč, je multi-značkovou diagnostikou. Do jisté míry ano, ale je nutné zde připomenout, že se jedná pouze o omezenou diagnostiku řídicí jednotky motoru. S diagnostikou EOBD se to má následovně.
Všechna osobní vozidla se zážehovými motory, vyrobená pro EU od 1. 1. 2001 a se vznětovými motory od 1. 1. 2003, musejí v rámci systému řízení motoru odpovídat normě EOBD. Jedná se o jednotnou diagnostiku nejdůležitějších systémů a komponent, které se případnou poruchou podílejí na zvýšení emisních hodnot při spalování. Více informací o palubní diagnostice naleznete v samostatném článku diagnostika EOBD.
Téměř každý multi-značkový diagnostický systém, má ve svém ovládacím programu integrovaný režim pro diagnostiku vozidel, vyhovujících normě EOBD. V praxi se často stává, že i ty nejdražší multi-značkové systémy nedokážou navázat komunikaci s automobilem jinak, než jen v režimu OBDII/EOBD. Tu samou proceduru je ale možné provést speciálně navrženými programy pro diagnostiku OBDII/EOBD, jako je ScanMaster či OBD Tester nebo, jak již bylo uvedeno, ručními OBDII/EOBD scannery. Více o ručních scannerech uvádím v samostatném článku ruční přístroje.
Značková diagnostika vs. Multi-značková diagnostika
Zakoupením více značkových diagnostik, spolu s diagnostikou EOBD, může nezávislý servis dosahovat při řešení každodenních diagnostických potřeb stejných výsledků, jako s multi-značkovým diagnostickým systémem. Výhodami značkové diagnostiky jsou atraktivní pořizovací cena, komplexnost diagnostických funkcí, velice dobrá kompatibilita s řídicími systémy a ve většině případů absence placených aktualizací.
Nevýhodami jsou pak horší dostupnost technické podpory, absence implementovaného informačního systému a doprovodných školení. Pro někoho také nepohodlné časté střídání diagnostických kabelů v závislosti na diagnostikovaném vozidle.
Jak jsem uvedl v článku značková diagnostika: „kombinací několika systémů můžete pokrýt poměrně dost značek. Kupříkladu se systémy: VAG-COM, FCOM, FiCOM a HiCOM můžete diagnostikovat až 32 automobilových a 13 motocyklových značek“.