Pod pojmem značková diagnostika zde prezentuji nástroje aftermarket sériové diagnostik, navržených pro diagnostiku konkrétní značky nebo koncernu. Termín značková diagnostika lze podle jiného výkladu také chápat jako diagnostický systém, dodávaný výrobcem vozidla do autorizovaného servisu. Diagnostiku schválenou výrobcem automobilu ve svých článcích nazývám OEM diagnostikou či Dealer level diagnostikou, popřípadě diagnostikou tovární nebo originální, originál může být jen jeden.
Vlastnosti značkové diagnostiky
Značkové diagnostické systémy se vyznačují vysokou mírou kompatibility a diagnostikyschopnosti s konkrétní skupinou vozidel. Vedle základních funkcí disponují podporou funkcí speciálních, analogicky s OE systémy. Dá se říci, že nabízí „komplexní“ řešení pro konkrétní značku. Záleží však na úrovni a schopnostech samotných programátorů. Vývoj diagnostického systému omezeného na konkrétní značku/koncern nemusí být tak náročný, jako vývoj multibrandového řešení a mnohdy tomu odpovídá i jeho cena.
Důvodem není jen jasné vymezení kompatibility, ale i menší nároky kladené na design komunikačního rozhraní. Diagnostický interface bývá navržen převážně pro komunikaci se systémy konkrétního výrobce. Některá modulární rozhraní dokonce nabízejí kompatibilitu se standardy Passthru či MVCI. Modulární rozhraní probereme v samostatném článku.
Vývojáři nemusí řešit problémy kompatibilit VCI napříč mnoha výrobci. Diagnostický hardware přizpůsobují komunikační architektuře a modifikacím komunikačních standardů daného výrobce. Tím se nezanedbatelně snižují celkové náklady na vývoj HW.
Nutno dodat, že „globální“ standardizace a harmonizace sběrnicových systémů, diagnostických protokolů a datové komunikace poslední posledních dvou dekád, značně usnadňuje a urychluje vývoj. Výrobci automobilů konečně pochopili, že vývoj patentovaných sběrnic, proprietárních protokolů a diagnostických nástrojů stojí příliš mnoho času a peněz. Tyto změny se zásadně promítají i do vývoje aftermarket diagnostických systémů.
Reverse engineering
Vývojáři značkových diagnostik také musí myslet na ochranu svých technologií a vyrovnávat se s plagiátorstvím na straně jedné a s reverse engineeringem svých konkurentů na straně druhé. Reverzní inženýrství je proces, jehož cílem je odkrýt princip fungování zkoumaného předmětu, většinou za účelem sestrojení stejně či podobně fungujícího předmětu1. To zkrátka musejí dělat všichni aftermarket výrobci, ale ne všichni si vedou natolik eticky a v souladu s autorským právem. Je rozdíl, vykrádat programové rutiny a je rozdíl je psát po svém.
Plagiátorství a klony
V porovnání s reverse engineeringem, vykonávaným za účelem vyvinutí nového diagnostického systému, se jedná od samého počátku o krádež a zneužití autorských a patentových práv. V České republice to např. řeší zákon č. 221/2006 Sb. o vymáhání práv z průmyslového vlastnictví a rovněž přestupkový a trestní zákon. Podrobněji se tomuto tématu věnuji v článku Čínské plagiáty, výrobci a prodejci.
Nejznámější diagnostika světa?
Projektů značkových diagnostických systémů je velice mnoho. Jedním z nejúspěšnějších je diagnostický systém VAG-COM dnes nazývaný VCDS (Vag Com Diagnostic System).
Pořídí-li si nezkušený diagnostik nejprve VAG-COM, pak s tímto logicky porovnává ostatní značkové diagnostiky, se kterými se v praxi následně setkává. Mnohdy se dostavuje zklamání, doprovázené znechucením, které však nemusí nutně pramenit z nekvalitní diagnostiky.
Koncern VAG má nejen perfektně zvládnutou koncepci a logické uspořádání vlastní diagnostiky, ale velice dobře a snadno konfigurovatelné řídicí jednotky. Díky tomu je mnoho funkcí – přizpůsobení, kódování apod. velice snadno pochopitelných a proveditelných. Díky dostupnosti technické podpory a obrovskému vozovému parku, je suverénně nejkvalitnější aftermarket diagnostikou pro VAG právě diagnostický systém VCDS.
Toto tvrzení se dá opřít o jeho historické prvenství na trhu, zastoupení po celém světě, lokalizaci do 14. jazyků, atd. Kompatibilita s koncernovými vozy je obrovská a funkce jsou v podstatě „analogické s továrními OEM systémy“. Výrobce Ross Tech a jeho distributoři nabízejí vysokou úroveň technické podpory, aktualizace programu jsou převážně zdarma nebo velice levné, a to vše za bezkonkurenční cenu. Zpětná vazba proudí k vývojářům VCDS z celého světa.
Problémy s nekompatibilitou jsou většinou vyřešeny v rámci betaverzí, které lze stahovat ze stránek výrobce. Výhradní distribuci pro Českou republiku a Slovensko zajišťuje společnost AutoComSoft s.r.o. Oficiální ostrá verze vychází pravidelně jednou až dvakrát ročně. Více o VCDS se dozvíte na našich dalších webových projektech wiki a autodiagnostik.cz.
Výhody značkové diagnostiky obecně
- vynikající kompatibilita s vozidly konkrétní značky nebo koncernu
- podpora speciálních a programovacích funkcí
- komplexní řešení diagnostiky dané značky
- aktualizace zdarma nebo za minimální cenu
- nízká pořizovací cena
- vysoká míra návratnosti investice
- lokalizace do českého jazyka
- kvalitní záruční a pozáruční servis (záleží na prodejci a zda nekupujete klon)
- nenáročná obsluha
- dobrý prodejce nabízí zaškolení a doprovodnou technickou podporu
Nevýhody značkové diagnostiky obecně
- jednoúčelovost na konkrétní značku nebo koncern
- nutnost mít ke každé značkové diagnostice speciální kabel (nejednotnost oproti multi-značkovému hardware)
- v některých případech žádná nebo jen částečná lokalizace ovládacího programu do českého jazyka
- sporadická (ne)funkčnost komunikace s deklarovanými řídicími systémy
- absence technické podpory a školení
- absence informačního systému (není pravidlem)
- obecně nižší úroveň technické podpory
Značková diagnostika vs. Multiznačková diagnostika
Zakoupením více značkových diagnostik spolu s diagnostikou EOBD můžete při řešení Vašich diagnostických potřeb dosáhnout stejných výsledků, jako s multi-značkovým diagnostickým systémem. Největšími výhodami značkové diagnostiky oproti multi-značkové jsou atraktivní pořizovací cena, komplexnost diagnostických funkcí, velice dobrá kompatibilita s řídicími systémy a ve většině případů absence placených aktualizací.
Nevýhody jsou pak horší dostupnost technické podpory, absence informačního systému a doprovodných školení. Pro někoho také nepohodlné časté střídání diagnostických kabelů, v závislosti na diagnostikovaném vozidle. Podrobněji jsem výhody a nevýhody pořízení multi-značkové diagnostiky rozebral v článku multiznačková diagnostika.
Jen málokterý malý nezávislý autoservis je ochoten utrácet horentní sumy za multi-značkové diagnostické systémy, ale současně potřebuje sériovou diagnostiku každý den. Jedním z nabízejících se řešení, je postupný nákup značkových diagnostických systémů, podle konkrétní okamžité potřeby. Investice se rozloží do několika nákupů, což umožní progresivní návratnost vložených prostředků. Ostatně ceny značkových diagnostických systémů jsou velmi nízké, a proto kombinací několika systémů můžete pokrýt poměrně dost značek. Kupříkladu se systémy: VAG-COM, FCOM, FiCOM a HiCOM můžete diagnostikovat až 32 automobilových a 13 motocyklových značek.
Jaká je návratnost investice do značkového diagnostického řešení?
Každý automechanik namítne, že z běžného načítání aut se mu diagnostika nezaplatí. S tím nezbývá než souhlasit. Proto jsem vybral specifické diagnostické úkony, které nespadají do kompetence běžných „čtenářů pamětí závad“.
V následujícím příkladu uvedádím seznam prací, které zajistí šikovnému diagnostikovi za 1,6 hod. práce 90% návratnost vloženou do nákupu diagnostického systému VCDS (ceny jsou bez DPH).
Cena za jednotlivé úkony se samozřejmě může lišit dle regionu. Některé nezávislé servisy si např. za reset servisních intervalů nenechají samostatně platit, neboť je tato diagnostická procedura „rozpuštěna“ do ceny výměny oleje.
Vybrané diagnostické procedury
Vedle běžných resetů adaptací po výměnách dílů nebo vyčištění nabízí sériová diagnostika stovky možností, jak s řídicími jednotkami pracovat. Vždy záleží na „inteligenci vozu“, schopnostech konkrétního diagnostického systému a schopnostech obsluhy. Pro představu jsem vybral specifičtější postupy, které se dají značkovou diagnostikou dělat:
- Kódování vstřikovačů a přizpůsobení vysokotlakých čerpadel
- Regenerace filtrů pevných částic (statická i dynamická)
- Přizpůsobení klíčů (výmaz, přidání, přidávání nových) a dálkových ovladačů
- Kódování autoakumulátoru
- Vypínání systému start/stop
- Aktivace a deaktivace tempomatu
- Základní nastavení sensoru úhlu řízení
- Nastavení startovací dávky vznětových motorů
- Změny komfortních nastavení vozidel, např. denní svícení, deaktivace výstrahy rozepnutých pásů, výstražné blikání, dojezdy oken, komfortní odemykání atd.
- Párování řídicích jednotek po výměně
- Odtlakování vzduchového odpružení
- Analýza sériové sběrnice CAN
- Flash – update firmwarů řídicích jednotek
Výše popsané funkce jsou více či méně podporované většinou systémů ať značkové nebo multiznačkové diagnostiky.
Diagnostikovatelnost a rozsah uskutečnitelných nastavení jsou závislé nejen na inteligenci konkrétní řídicí jednotky, ale také diagnostiky-schopnosti samotného diagnostického interface.
VCDS
Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Bentley, Porsche, KTM, Multicar, Spyker, EOBD
Troodon ONE
Dle individuální konfigurace lze volit mezi 53 značkami/koncerny . Modul EOBD/OBDII + HD-OBD je u nás vždy zdarma.
FCOM
Ford, Mazda, Lincoln, Mercury, Jaguar, Land Rover
BimCOM
BMW, Mini, Alpina, Land Rover, Rolls-Royce, BMW Motorrad
FiCOM
Fiat, Alfa Romeo, Lanica, Iveco, Abarth, Innoceti, Maserati, Citroen, Peugeot, Ford Ka, motocykly
HiCOM
HiCOM
PSACOM
Peugeot, Citroën
RenCOM
Renault, Dacia, Nissan
ToCOM
Toyota, Lexus, Daihatsu
PoCOM
Porsche
Durametric
Porsche
OP-COM
Opel, Vauxhall, Saab
SuperVAG
Volkswagen, Škoda, Seat, Audi, Peugeot, Citroën, EOBD
Případné konzultace a Vaše dotazy na kompatibilitu a funkce konkrétního systému s vámi rádi probereme na bezplatné telefonické lince dostupné i volajícím ze Slovenska (+420) 800 66 44 66.
Seznam zdrojů
- Reverzní inženýrství [online], Wikipedie. Dostupné z WWW: https://cs.wikipedia.org/wiki/Reverzn%C3%AD_in%C5%BEen%C3%BDrstv%C3%AD