Poslední aktualizace článku: 16.2.2020
Takovými daty rozumíme např. technické výkresy, elektrická schémata, diagnostické postupy, předpisy výrobce, údaje o svolávacích akcích apod. Informační systémy lze z pohledu nezávislého mechanika rozdělit do dvou základních kategorií. Systémy pro autorizované servisy a pro „aftermarket“ nezávislé servisy.
OE informační systémy pro autorizované servisy
Každý výrobce automobilů nabízí svým dealerům a servisní síti vyspělé informační systémy napojené na vlastní intranet. Online prostředí dovoluje výrobci systém soustavně aktualizovat nejen o nejčastější závady, přesné postupy jejich odstranění, výrobní předpisy, technické výkresy či elektrická schémata, ale i o produktové informace, databázi náhradních dílů, neveřejné svolávací akce apod. Před „internetovou érou“ byly tyto informace distribuovány převážně v tištěné formě v podobě dílenských příruček, katalogů apod. Informační systém autorizovaného servisu může poskytovat technickou podporu, ale i sledovat průběh administrativně-servisních činností, jako např. objednávání náhradních dílů, správa zakázek, analýzy účetních obratů atd.
Blokové výjimky – zpřístupnění OE informací nezávislým servisům
Dnes je již samozřejmostí, že má každý účastník nezávislého trhu umožněn zpoplatněný přístup k technickým informacím přímo od výrobce. Nebylo tomu tak vždy. K významnějšímu omezení diskriminace nezávislých opraven, mimo jiné, v oblasti přístupu k informacím došlo díky nařízením a blokovým výjimkám Evropského parlamentu a Rady Evropské unie. Současnému stavu, zdůrazňuji v oblasti přístupu k informacím (uvedená nařízení mají širší přesah) o opravách a údržbě předcházeli tři zásadní regulace:
- Směrnice 98/69/ES[1] (vozy Euro 3 a Euro 4) upravující přístup k informacím o opravách a údržbě s omezením pouze na tzv. palubní systém související s emisemi (systém OBD). Směrnice vstoupila v platnost 28. října 1998.
- Nařízení komise (ES) č. 1400/2002[2] (o blokových výjimkách) upravující přístup ke všem informacím o opravách a údržbě. Avšak článek 26 specifikuje odepření přístupu k technickým informacím o systémech souvisejících s krádeží. Nařízení vstoupilo v platnost 1. října 2002.
- Nařízení (ES) č. 715/2007[3] (vozy Euro 5 a Euro 6) upravující přístup k informacím o opravách a údržbě vozidel. Nařizuje neomezený a standardizovaný přístup k informacím skrze internetové stránky. Požadavky týkající se přístupu k informacím byla převzata z výše uvedených předchozích nařízení. Navíc byl rozšířen přístup k technickým informacím o systémech souvisejících s krádeží, pouze přes internet. Nařízení vstoupilo v platnost dne 2. července 2007.
- Nařízení (ES) č. 2018/858[4] (vozy Euro 5 a Euro 6) o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES. Nařízení také upravuje přístup k informacím o opravách a údržbě vozidel, obdobně jako nařízení předcházející.
Podrobnosti o přístupu k OE informacím o opravách a údržbě pro osobní automobily a lehká užitková vozidla uvádím v samostatném článku OE informační systémy.
Aftermarket Informační systémy
Pro nezávislé účastníky trhu jsou k dispozici multibrandové Informační systémy nabízející rozsáhlé databáze technických dat, elektrických schémat, chybových kódů atd. Hlavní výhodou je především obrovská úspora času a peněz v porovnání s individuálním placeným vyhledáváním na serverech výrobců. Rozdíly mezi jednotlivými poskytovateli aftermarket informačních systémů jsou převážně v grafickém rozhraní uživatelského prostředí, v oblasti uspořádání dat, ale např. i ve zpracování výkresů elektrických schémat. Společným znakem všech těchto systémů je zejména omezení v pokrytí vozového parku. Oproti informacím, které je možné získat přímo ze serverů výrobců je podpora mnohdy okrajová. Další nevýhodou jsou obsažené chyby a nepřesnosti. Zásadní, již zmíněnou, výhodou je samozřejmě nízká cena ročního předplatného.
Z důvodu crackování offline nosičů databází informačních systémů, se výrobci rozhodli veškerá data zpřístupňovat už jen formou online účtů s předplatným na časová období. Mezi nejznámější na českém trhu patří:
Uvedené ceny jsou bez DPH 21% a jsou orientační, u různých distributorů se mohou lišit. Není-li uvedeno v popisu jinak, jsou licence v tabulce uváděny vč.
aktualizací na 12 měs. a přístupu k elektrickým schématům. To vše pro osobní vozidla (nikoliv trucky, trailery, busy, motocykly apod.).
Seznam zdrojů
- SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 98/69/ES ze dne 13. října 1998 o opatřeních proti znečišťování ovzduší emisemi z motorových vozidel a o změně směrnice 70/220/EHS [online]. Dostupné z: <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:31998L0069>
- Nařízení Komise (ES) 1400/2002 ze dne 31. července 2002 o použití čl. 81 odst. 3 smlouvy na kategorii vertikálních dohod a jednání ve vzájemných obchodech v odvětví motorových vozidel [online]. Dostupné z: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/27ead822-2775-4441-b05c-0ed5759ee02b/language-cs
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla [online]. Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=celex%3A32007R0715
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES [online]. Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2018.151.01.0001.01.CES